Suiker en zoetstoffen

Suiker en zoetstoffen

Een suikerintolerantie komt veel voor. Maar liefst 35% van alle Nederlanders kan geen suiker/zoetstoffen verdragen!

Wanneer je overgevoelig bent voor suiker en je toch suiker binnenkrijgt, dan wordt je daar onrustig van. Suiker veroorzaakt die onrust niet zelf, maar versterkt de onrust, die al bij je aanwezig was. Het heeft te maken met een stof in het centraal zenuwstelsel (GABA) die juist een rustgevend effect heeft. Suiker onderdrukt deze stof, waardoor je juist onrustig wordt.

Pas wanneer je weer goed in je vel zit, en minder last hebt van stress of emoties, kun je (het effect van) suiker verdragen. Anders worden de klachten alleen maar erger.

Volgens de traditionele Chinese geneeskunde heeft suiker met name invloed op de lever energie. De lever energie raakt geblokkeerd door stress of emoties. Een suikerintolerantie zie je dan ook vaker bij aandoeningen waar een verstoorde lever energie een grote rol speelt. Aandoeningen die ik associeer met een suikerintolerantie zijn: migraine, depressie, angststoornissen, ADHD en epilepsie, hypoglykemie, diabetes mellitus, candida en overgevoeligheid voor schimmels.

Het weglaten van suiker kan dus verlichting geven, maar de eigenlijke oorzaak van de aandoening is hiermee nog niet aangepakt. De klachten zullen dan ook weer terugkomen, zodra er suiker wordt gegeten. Naast een suikervrij dieet zal een homeopathisch middel of acupunctuur nodig zijn om de achterliggende problemen aan te pakken. Deze combinatie geeft goede resultaten.

Advies: je kunt zonder problemen stoppen met suiker. Het lichaam heeft wel suikers nodig, maar kan dit halen uit koolhydraten (uit bijvoorbeeld brood, pasta, rijst aardappels en fruit).

 

Suiker en zoetstof vrij dieet

Wat niet mag:

Suiker, bietsuiker (=gewone suiker), rietsuiker, basterdsuiker, kandij, beetwortelsap, fructose*, glucosestroop, zoethoutwortel, ahornsiroop, cichoreistroop, palmsuiker, stevia.

Zoetstoffen zoals: sucrosa, natrena, canderel, sorbitol, maltitol, xylitol, aspartaam, sacharine en alle andere zoetstoffen.

Honing (bijen worden bijgevoerd in de winter), gele azijn (dit bevat karamel = gebrande suiker, E 150), gewoon brood (bevat bakkersvet, hierin zit o.a. suiker).

Verder geen producten die suiker bevatten. U moet van alle voedingsmiddelen die u koopt even de ingrediënten bekijken op de verpakking. Suiker komt namelijk veelvuldig voor als conserveermiddel.

Voorbeelden zijn onder meer: kauwgom, drop (zoethoutwortel), kant-en-klaar mixen voor soep, macaroni e.d. Bewerkte vleeswaren zoals salami, hamburgers, gekruid gehakt bevatten meestal ook suiker (informeren bij uw slager)

De meest gangbare tandpasta’s bevatten suiker, tandpasta zonder suiker is bv. die van Weleda.

De volgende emulgatoren bevatten ook suiker en zijn derhalve verboden: E 473, E 474, E 420, E 421 en E491 t/m 495.

Wat wel mag:

Gerstemoutstroop, rijstestroop, dadelsiroop, maïsstroop, maïsmoutstroop, tarwestroop, agavestroop, glucosestroop van maïs en gerst, appel/perenstroop.

Pure glucose (bv. van Dextro-M), dextrose (=druivensuiker), dextrine, maltose, lactose (=melksuiker), kokosbloesemsuiker.

Brood zonder bakkersvet (speciaal te bestellen bij uw bakker) of brood uit de natuurvoedingswinkel.

Diksappen en pure vruchtsappen zonder suikertoevoeging, jam van puur fruit (natuurvoedingswinkel en supermarkt)